BUKTIKAN KEUPAYAAN KITA

BUKTIKAN KEUPAYAAN KITA

TAHNIAH

TAHNIAH
Kebangaan kita

PINGAT EMAS SULUNG

PINGAT EMAS SULUNG
Haji Md. Khairul Bahrin Haji Duraman sumbang pingat emas pertama negara menereusi acara silat kategori Tunggal Lelaki

SENTUHAN PINGAT SULUNG NEGARA

SENTUHAN PINGAT SULUNG NEGARA
Md. Jamil Haji Abd. Hamid berjaya meraih pingat gangsa bagi acara Kumite Lelaki Perseorangan 84 KG ke atas

Dui Lian Bersenjata

Dui Lian Bersenjata
Lee Ying Shi dan Faustina Woo Wai Sii kutip pingat perak

Wushu

Wushu
Pasang adik beradik sumbang pingat gangsa acara wushu kategori Dui Lian Bersenjata Lelaki

PINGAT UNTUK NEGARA

PINGAT UNTUK NEGARA
Kontinjen karatedo sumbang tiga pingat gangsa

Syabas

Syabas
Pingat gangsa ke-4 menerusi Masdiana Haji Tengah (Kumite Perseorangan 50 Kg Kebawah Wanita

Selasa, 8 Disember 2009

ATLET PERLU FOKUS

BANDAR SERI BEGAWAN, Sabtu, 21 November. - Para atlet perlu fokus dan berusaha gigih untuk merealisasikan harapan agar kontinjen Negara yang akan bersaing ke Sukan SEA ke 25, Laos nanti, pulang dengan mencipta satu kejayaan yang memberangsangkan.

“Sekalipun jumlah penyertaan atlet tahun ini paling kecil sejak menyertai sukan SEA, tetapi kita membawa atlet yang berkualiti dan mampu memberi saingan untuk mencipta kejayaan”,jelas ketua kontinjen Negara Brunei Darussalam ke Sukan SEA ke -25 Laos, Haji Muhd. Zamri Dato Paduka Haji Hamdani ketika ditemubual.

Negara Brunei Darussalam akan menyandarkan seramai 29 atlet untuk menyertai tujuh jenis sukan termasuk sukan Cue, karatedo, pencak silat, olahraga, sepak takraw, taekwando dan wushu.

Haji Muhd. Zamri yakin penyertaan negara kali ini akan dapat memperbaiki pencapaian kutipan pingat berbanding dari penyertaan yang lalu.

Beliau tidak menafikan persaingan kejohanan Sukan SEA dari tahun ke setahun jelas semakin sengit dengan usaha semua negara lengkap dengan kontinjen yang mantap jesteru kita juga perlu berusaha untuk tampil menjadi negara yang mampu memberi persaingan yang sengit.
“Ke arah itu”, katanya, atlet perlu memberikan komitmen yang penuh dengan sedaya upaya memantapkan persiapan diri terutama bagi sukan ‘kombat’ seperti silat, karatedo dan taekwando.
Menurutnya , skuad karatedo kini menjalani latihan di Indonesia; pasukan pencak Silat juga mempersiapkan diri di Vietnam sementara pasukan Wushu juga bersinar di Sukan Dalam Dewan Asia di Hanoi baru-baru ini.

“Kini atlet itu sendiri tampil untuk mengukir kejayaan. Kita telah memberikan mereka latihan-latihan pendedahan dan menyertai beberapa perlawanan panas badan di luar negara. Kita berharap latihan dan perlawanan pendedahan seumpama itu akan memberi hasil yang positif”,ujarnya.

Dari segi pemilihan atlet, Haji Muhd. Zamri menjelaskan beberapa kreteria telah ditetapkan oleh jawatankuasa pilihan untuk mereka layak mewakili negara terutama dari sudut prestasi yang memberangsangkan di samping telah mencipta kejayaan yang sebanding dengan pencapaian pingat gangsa di peringkat sukan SEA yang lalu.

Sukan SEA ke 25 Laos bermula hari ini dengan upacara pembukaan rasmi di Stadium Utama Kebangsaan Vientance.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan